Chili pepper mania














Som ni kanske vet så har jag börjat odla Chilipeppar på balkongen. Köpte två växter när vi var på Rosendahls trädgård i somras. Även om man inte gillar chilipeppar så är det skitskoj att följa utvecklingen. Jag fick ju lite av en överraskning på köpet.

När jag köpte växterna så fanns det en frukt på varje växt. Dessa har skiftat från grönt till lite ljusare grönt/gult och sen orange för att nu vara helt illröda. Samtidigt noterade jag att det kom en massa vita blommor och på en utav dessa blommor så såg det ut att sitta början till en ny frukt under. Så jag gick in och googlade och läste då att varje blomma är en ny frukt. Man kan hjälpa utvecklingen genom att när blommorna slagit ut så tar man och gnuggar försiktigt på alla pistiller inne i blomman (dessa sitter synligt) och då sprider man runt ståndare (som det så fint heter) och den kemiska reaktionen sätter fart på chilibäbisarna. Numera har jag massa chilipeppers på varje växt. De två röda på bilden har jag numera klippt av, öppnat och tagit ut kärnorna. Torkat dem i en vecka och nu lagt dem i ett melittafilter för att så dem nästa vår. Prova nog att få vissa att växa under vintern.

Smakade förresten på en utav dem och det var det grymmaste jag varit med om. HOT!! Sen var det en sak till. När man jobbar med chilipeppar skall man ha skyddshandskar på sig. I alla fall om man använder linser som jag. Den smärta som uppstod när jag senare på kvällen skulle ta ut dem vill jag inte önska någon. Eventuellt om personen är lika dum som jag, då är det förtjänat.

Läs även andra intressanta åsikter om , , , , , ,



Kommentarer
Postat av: Bara jag

Var bara tvungen att skratta lite åt din dumhet. Förlåt.



Jag övervintrar alltid chillin. Den är nu som ett träd. Frukterna torkar jag hängande på en tråd. Det går även att så frön från torkade chillis.

2008-08-25 @ 17:58:04
Postat av: TheBat

Åh, tack för fina tips.Kanske du kan berätta vad du gör med dem oxå. Hackar, lägger in eller bara som de är? :)

2008-08-25 @ 19:00:25
Postat av: Bara jag

Torkade används i mat och marinader. Det är också väldigt gott att lägga en hel chilli och vitlök i en flaska och sedan hälla olja över. Denna olja används också i matlagningen. Oljan blir fina pressenter också ;)

2008-08-25 @ 19:28:58
Postat av: TheBat

Tack, snälla Du. Fina flaskor med hemmaodlad chili i olja. Toppen!

2008-08-25 @ 22:53:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0