Beslutsamhetsångest

Igår var sista föreläsningen av Evolutionsbiologi 10p. Nu återstår ett examensarbete på sådär 8-10 sidor. Från början var jag helt klar över vad jag skulle "avhandla" men har nu hamnat i tveksamheter. Som jag ser det så föreligger det tre tankar:

  1. Hjärnans utveckling. Cortex tillkomst och påbyggnad på "reptilhjärnan" i en tanke att valnötsträd och grodyngel spelar in.
  2. Fenomenet att det på senare tid uppstått en art kallad homo sapiens sapiens när det rimligtvis inte finns någon underart till homo sapiens.
  3. Feminismens framgång och vad det eventuellt har för inverkan på evolutionen.

Den första är fruktansvärt kontroversiell och är en tanke som blir svår att argumentera för enbart i en uppsats. Den andra är intressant och väldigt aktuell. Den tredje och sista är jag inte riktigt klar över men om man jämför med andra organismer och hur de sociala miljöerna styr reproduktionen och fitness så kan det föreligga en evolutionär förändring i tiden.

Tål att funderas på!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Singelpappan

Välj det som du har störst chans till framgång med... :-)



Varför göra livet svårare än det måste vara?

Postat av: TheBat

Frågan är även: Vad som känns viktigt för mig. Skulle jag bara skriva efter att få framgång skulle många av orden innebära tristess.

2008-12-17 @ 20:49:41
Postat av: Singelpappan

Tänker du så, vet du förmodligen redan vilket ämne du föredrar. Efter att ha pratat med dig gissar jag att du vill skriva om det omöjliga ämnet (alt.1), vilket du vet har stora svårigheter att bli godkänt.

Således återstår alternativ 2 och 3. Det tredje verkarvara besvärligare än alternativ två, som dessutom är "inne".



Voilá



...så var beslutet fattat! ;-)

Postat av: TheBat

Tack för din hjälp! ;)

2008-12-17 @ 22:03:50
Postat av: supermom

Skulle också välja alt 2! Den moderna människan är en intressant varelse...

2008-12-18 @ 13:41:12
URL: http://mimia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0