Datatekniken lever på övertid

Det nya numret av LOOP (Tidskriften om ledarskap organisation och personal som jag får via mitt fackförbund, Akademikerförbundet) innehåller denna gång många artiklar om IT teknik och en av dessa artiklar är döpt till "Både stöd och tidstjuv". I denna artikel presenterar man fyra citat sagda under datateknikens födelse. När man läser dem så inser man hur lite man egentligen kan veta om framtiden. Framtiden döms eller beskrivs alltid utifrån de fakta man har för stunden och vad som upptäcks i morgon kan förändra hela bilden och förutsättningarna drastiskt. Skulle det vara helt omöjligt att via en s.k. multipel regressionsanalys sia om utvecklingen?

Här följer citaten:

"Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton"
, Tidningen Popular Mechanics, 1949.

"Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer", Thomas Watson, IBM:s styrelseordförande, 1943.

"Jag har rest över hela landet och har pratat med de bästa i branschen, och jag försäkrar er att datorn är en modefluga som kommer att vara över innan året är slut"
, Utgivare av affärsböcker på bokförlaget Prentice Hall, 1957.

" Men... vad är det bra för?"
, Kommentar från en ingenjör på IMB angående mikrochipet, 1968.

(Källa: "Både stöd och tidstjuv, Tidskriften LOOP, pappersutgåvan, sid.12-13, Nr 7/08)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0