Fy för....

...snåla gäster bordskamrater!




Vid senaste besöket i Helsingborg så "stod" jag ju för krognotan på 19 personer. Med det menar jag att alla betalat in i förskott och sen så betalade jag med kort på plats. Detta innebar ju att jag betalade notan, 6600:- exakt utan att lägga till något extra. (betalade notan i förväg så att det skule vara klart)

Men eftersom jag dels själv varit i restaurangbranschen och dels även såg den energi som vår kontaktperson på restaurangen la ner på vår kväll så meddelade jag henne vid betalningen att jag under kvällen skulle se till så att personalen skulle få lite utöver. Hon log och tackade. Så när middagen var över och kaffet serverades gjorde jag i ordning en påse och medföljande notering: Tipspåse. Personalen har inte fått något extra. VG lägg bidrag i påse. Sen gav jag påsen till personen sidan om, förklarade och satte mig sen för att studera.

Hon läste, la ner en peng och skickade sen påsen med lapp vidare till nästa, som tittade på lappen och la sen påsen och lappen på bordet för att därefter fortsätta prata med sina väninnor. Efter några minuter så var jag tvungen att ingripa och påpekade för henne att inte låta påsen fastna hos henne utan den skulle skickas vidare. Hon läste igen, slängde ner några småmynt och gav den till klasskamraten mitt emot som läste. Hon fnyste och sa högt att personalen hade ju redan fått betalt och skickade påsen till nästa. Då slutade jag att följa händelseförloppet eftersom jag visste att det skulle förstöra mitt humör och troligtvis få mig att tappa behärskningen. När påsen kom tillbaka efter 19 personer så räknade jag snabbt till 4 st 20kr sedlar och så mynt i motsvarande 20 kr = 100kr på en nota på 6600:- eller så att säga drygt 5 kr /pp. Fantastiskt!

Men, snäll som jag är ( i alla fall omtänksam) så hade jag lite pengar över (en person blev sjuk och kunde inte komma men ville inte ha sina pengar tillbaka, vilka jag dels använde till extra vin för de övriga) och jag tog resterande 150kr av dessa pengar och stoppade ner i påsen. Så nu fanns det i alla fall 250 kr i påsen. Kvällen fortsatte och vi hade ytterligare en timme innan vi skulle bryta bordet för att gå upp till nattklubben som öppnade 23.00. Vi beställde in lite dricka som alla sen skulle betala var för sig. Vi fick in notan och den skickades runt. Det blev problem redan i början så jag fortsatte att konversera med mina bordskamrater i stället. Till slut, efter nån halvtimme, kom så brickan med alla pengarna till mig och man sa att nu stämde det och var en hel del över oxå. Vad bra, tänkte jag och skulle lägga dit påsen med insamlade pengar. Den var tom?? Jag frågade var pengarna tagit vägen och man sa att man lagt ihop allt till ett.

Kände på mig att detta inte blev bra och började räkna pengarna. När jag kom till summan som överrensstämde med notan för all dricka så fanns det knappt 100-120Kr utöver. Med andra ord, merparten av de 150 som jag lagt till tidigare var borta trots att alla ansåg att de betalat och gett mer än vad de skulle. Då tänker man inte längre fantastiskt utan: FY F-N!

Jag lämnade över brickan till servitören, skämdes inombords och vet precis vad de säger där ute i köket. De vet inte mina intentioner för deras skull men vad kunde jag göra? Skälla ut mina klasskamrater? Nej, tror inte det. Det är bara att inse. Individuella beteende har genomslagskraft inom gruppen om den inte är enad i grund.

(Bildkälla: DN)

Läs även andra intressanta åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Fredrik A. Renström

Fy vad tråkigt!



Vet inte om jag skulle kunna behärska mig.Jo, det vet jag förresten. Jag skulle inte låta det passera.



Mina klasskamrater skulle inte heller bli förvånad när jag lättade mitt hjärta och såg till att pengarna kom tillbaka.



Fast jag förmodar att dina klasskamrater är "Helsingborgare". Kanske det gör situationen annorlunda? ;-)

Postat av: TheBat

Jag har sett beteendet på alldeles för många platser runt om i Sverige för att kunna knyta det till ett område eller "folkslag". Däremot var merparten kvinnor !?

2008-09-10 @ 14:42:48
Postat av: Fredrik A. Renström

jasså, kanske räckte inte veckopengen då? ;-)

Postat av: Bra jag

Fy så TRIST!!!

2008-09-13 @ 21:32:34
Postat av: Agge

Människan av idag....detta rör inte mej!

Skicka vidare....

2008-09-15 @ 15:16:43
URL: http://blogg.aftonbladet.se/3339
Postat av: Catarina

Fan vad sur jag blir!!! Jag är en av "Fast jag förmodar att dina klasskamrater är "Helsingborgare". Kanske det gör situationen annorlunda? ;-)" kan DU vara en 08 som behöver jobba med sina fördomar??? "Däremot var merparten kvinnor" en till som behöver tänka över ordval, men jag känner mig ganska grundlurad eftersom jag la' en 20 kr sedel vid tillfället av brevet som gick runt. Tyvärr så vet jag att 20 kr var litet lite i mina ögon (brukar lägga ca 10% ) men jag var så enfaldig att jag trodde att ALLA la’ runt 20 kr/person och det tycket jag var en ok dricks vid den typ av tillställning. Jag vet också att där fälldes negativa kommentarer när de skulle betala sina drinkar vilket jag tog som att de inte ville betala dricks två gånger!? I mitt stilla sinne så kan jag inte annat än undra över om jag lade 20 kr och de övriga ca 18 pers lade 80 kr tillsammans!!!! Jag önskar med andra ord att jag aldrig hade läst inlägget för jag känner mig personligen utskälld för mina snålare vänner.

2008-10-15 @ 11:59:24
URL: http://www.amelia.se/min-sida/CAPE/
Postat av: TheBat

Det var inte meningen att Du som gjorde rätt för Dig skulle känna Dig utskälld. Det är ju inte så det är menat och skall tolkas. En del gör rätt för sig och andra inte. Detta drabbar självfallet de som gör rätt för sig och gynnar de som inte gör rätt för sig. Att denna situation uppstått är ju glasklar då det lades till pengar som visade sig försvunnit i slutskedet. Den matematik som Du Catarina använder är den som jag använde. Hade det blivit så att man har olika preferenser angående dricks så hade jag inte reagerat. Alla får gör som de vill. Men nu var det ju så att pengar som lagts av vissa användes som betalning av andra. För övrigt vill jag svara på de två "egna fördomar" som Du reagerar mot. Den som du kallar "08" är från Malmö och urskåning (därav rivaliteten = MFF vs HIF) Merparten kvinnor, då relaterar jag till de undersökningar som gjorts där det framkommit att kvinnor är de som lämnar minst drick och främst då det är en kvinnlig servitris. Detta är dels något jag själv erfarit under de 15 år som jag gjort i branschen men även tagit del av vetenskapligt material. Däremot förstår jag att Du känner Dig grundlurad. Kram!

2008-10-15 @ 17:32:14
URL: http://thebat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0