Inför kvällens premiär av "Färjan"

Hur är det möjligt? Alla förhandsrapporter säger att det finns oroliga resenärer som inte vill att deras troligtvis planerade "snedsteg" inte skall visas i tv. Jag undrar hur det är möjligt för ett tv program att visa bilder på människor utan tillstånd? Jag kan tänka mig att man kringgått detta genom att i "finstil" tala om för resenärerna när de köpte biljetterna att det var inspelning på gång. Är det så att man informerat resenärerna i stor stil att kryssningarna skall filmas så förstår jag inte vad man upprör sig över. Den egna idiotin kanske. En tjej jag pratade med i lördags hade kryssat och berättade om kameror på toaletterna. Hon såg dem men trodde inte att de användes. Vi får väl se.

För övrigt tror jag att alla insändarbrev och telefonsamtal till produktionskanalen är en enda stor PR-kampanj. Något som jag dock måste hylla. Något mer kraftullt psykologiskt och beroendeframkallande finns inte än möjligeheterna att få se människor som gör bort sig, knullar runt och fördärvar sina liv. När det gäller handlingen så anser jag att har man gjort valet att inte vara trogen så kan man gott stå för det. Men det intressanta är dock att det finns en moral även för dem som väljer att inte göra väsen av det i tron att det stärker förhållandet. Utilitarismen anser t.ex att det är rätt att döda (vilket kan jämställas med att vara otrogen) om det sker i smyg och aldrig upptäcks. Det skall dock tilläggas att utilitaristerna anser att mord i lag skall förbjudas och straffas. Men man anser alltså att det kan vara berättigat om det har "goda konsekvenser" på det hela taget. Med andra ord, kan man rädda sitt äktenskap genom att vara otrogen så är det fritt fram enligt denna moral.

Ärligt talat så hoppas jag att flertalet äktenskap och förhållande spricker ikväll. Att få se en otrogen partner på tv, som i vardagen bedyrar sin kärlek, måste vara förnedring av sällan skådat mått. Att vara otrogen är inte bara ett svek utan egoism i högsta form. Att vara otrogen och inte berätta detta innebär att Du undanhåller din partner samma rättigheter som du själv tar dig. Men tro nu inte att det alltid blir bättre om du talar om det när du kommer hem. De flesta tolererar det inte alls.

Intressant är vidare att alla de insändare som finns i artikeln på Aftonbladet innehåller oroliga tjejer. Är det så? Kvinnorna är de som står för de flesta fall av otrohet på en finlandskryssning? Vore intressant att göra en undersökning. Kvinnorna trampar snett på kryssningen och herrarna på tjänsteresan eller konferensen. Ja, faktiskt troligt.

Läs artikeln (även bildkälla) på Aftonbladet.se

Läs även andra intressanta åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Snorkfröken.

Konstigt att inte fler än de otrogna reagerat tycker jag.

Den färjan har förlorat mig som gäst nu iaf.

Jag skulle aldrig acceptera att vara med i tv i onyktert och inte helt smickrande tillstånd.

Jag skulle inte vilja vara med i tv över huvud taget om jag inte fick betalt för det eller hade gett mitt medgivande till det.

2008-09-29 @ 21:19:25
Postat av: TheBat

Det är där vi har hamnat. I en värld där det gäller att synas och "aktörerna" gör allt för att synas. Gratis! Lämnar man inte ut sig i en reality såpa så kastar man sig framför en lastbil och ser till att det blir filmat. Om man anser att det tar för lång tid med utbildning så skaffar man sig en modeblogg och visar upp sina nypuffade lökar ;)

2008-09-29 @ 22:33:25
URL: http://thebat.blogg.se/
Postat av: Fredrik A. Renström

Måste erkänna att jag också föll för de smaskiga rubrikerna och tittade på programmet igår. Dock känner jag moralisk tveksamhet och vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på.



Å ena sidan tycker jag att de otrogna människorna får stå sina kast, och löpa gatlopp i tv inför alla tittare, endast iklädda tjära och fjädrar. Det är rätt åt dem, samtidigt som det sänder varningssignaler till alla andra som ens tänkt tanken på att vara otrogna.



Fast å andra siden gillar jag inte när kapitalet och intellektualismen kör över infantilismen och utnyttjar den på detta grova och kränkande sätt.



Svårt det där...



Underhållande?



Nej, egentligen bara sorgligt.

2008-09-30 @ 07:00:54
URL: http://visingelforaldrar2.blogg.se/
Postat av: TheBat

Programmässigt levde man inte upp till förhandsrapporterna och PR kampanjen. Billigt och som du säger sorgligt. Men du skall se, bartendern blir nytt sexobjekt men hatad, den manliga klubbvärden kultförklarad och gästerna får nördstämpel. Underhållande? Det du känner igen blir oftast underhållning. Tyvärr...

2008-09-30 @ 08:15:08
URL: http://thebat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0