Man är orolig för mig och min dotter

Jag skrev ett inlägg där jag tog upp att jag höll koll på min 12-åriga dotters mobiltelefon. Från nära håll kom ett inlägg där man utnämnde sig själv till "konventionspolis" och ansåg att man representerade en högre stående mening, med andra ord, man ansåg att mitt sätt var fel och annat sätt var rätt.

"Konventionspolisen" jämförde min koll av 12-åriga dotterns mobilverksamhet med att läsa en tonårings dagbok. En jämförelse som för mig enbart talar om trångsynthet och jakt på sympatiåsikter samt glädjen i att "moralisera" andras beteende. I sitt inlägg uttrycker man att man är orolig och ledsen för mig och min dotter och vidare att författaren undrar om han borde prata med mig (vilket kanske mer hade motsvarat den lojalitet som han inledningsvis i inlägget svär) Med andra ord: ytterligare bevis på att författaren anser att han besitter tankar som är "mer riktiga". Eller är det månne hämnd med i bilden?

Jag anser inte att man kan jämföra en dagbok med en mobiltelefon. En dagbok är högst personlig och skall inte läsas av någon annan om så inte önskas. Då kan man kanske anse att en mobiltelefon är lika hemlig. Visst är det så, när jag som förälder anser att barnet är moget för det och gör ingen hemlighet av det. Ingen utomstående kan nå ditt barn genom en dagbok eller andra privata anteckningar. Genom barnets mobiltelefon har hela världen tillgång och tro mig, åtskilliga utnyttjar detta, både kriminellt och i försäljningssyfte. Det finns ingen anledning att snoka i privata meddelande eller läsa dessa. Men att hålla koll på vilka som har möjlighet att kontakta ditt barn eller vice versa skall mer ses som omtanke i en modern värld än att störa eventuella barnkonventioner. Om fler hade koll så tror jag vi skulle slippa läsa om barn som försvunnit eller gått på andra nitar.

När min dotter blir tonåring och mer mogen så är jag säker på att hon och jag gjort ett bra jobb tillsammans och hon kan reda ut situationerna själv. Det är mitt mål! För övrigt har min dotter full insyn i min mobil. Hon lånar den ofta. Hemligheterna har jag på annat håll.

Läs gärna artikeln om kränkande av barnkonventionerna
Här kan ni läsa om den oroliga bloggaren

Ytterligare hjälp i frågan kan man få via medierådet som tagit fram riktlinjer i samråd med olika organisationer.

Läs även andra intressanta åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Fredrik A. Renström

Kanske inte så orolig för er, som för vad storebror ska tycka.



Jag menade förstås varken att kritisera eller att sätta mig själv på några höga hästar, från vilka jag i så fall genast skulle få svindel.



Din reaktion är förståelig, dock i det här fallet missriktad. Som singelpappa vet jag av erfarenhet att man har ögonen på sig och kan därför reagera mer kraftfullt än vad kanske nöden kräver.



Jag nöjer mig med att memorera några visdomsord jag nyligen tog till mig...



”En människa som inte är nöjd med sitt eget liv skall passa sig för att fostra andras”



Nu har jag lärt mig det!

Postat av: TheBat

Vi lär oss alla något i alla situationer...om vi vill. Man får tacka för "tittarsiffrorna".

2008-09-19 @ 22:43:26
URL: http://thebat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0