Betygskriterier som svider

Lämnade in en hemtenta i estetik vid Uppsala universitet för ett par veckor sedan. En skrivning som kunde resultera i 18 poäng om man lyckades med full pott. När jag lämnade in den kändes det som om jag hade gjort ett bra arbete och lyckats med min text. Framför allt med egna tankar, kritisk granskning och ett utvecklande av diskussionerna. Några poängavdrag var jag dock beredd på då ämnet, konst och litteraturvärlden, inte är helt bekant.

Så fick jag genom Uppdok (central där läraren sänder in betyg som senare skickas till student) reda på att ett nytt resultat registrerats i basen;

BETYG: G

Jodå, det sved och jag sjönk allt mer ner i stolen. Men så noterade jag;

DITT RESULTAT VID SKRIVNING: 14 POÄNG.


Men vänta nu här. Under alla de terminer jag studerat vid universitetet så innebär 50% poäng ett G, 75% ett VG. 14 poäng av 18 möjliga är 78% eller så att säga, bättre än 3/4.

Så jag sänder snabbt ett mail till kursledaren och ber om en förklaring. (jag väntar ju mig egentligen bara ett; Oj, det blev visst fel) Men tji fick jag då jag läste svaret;

"Hej B, jag satte gränsen för VG vid 15, därav ditt betyg. Mvh X"

Så jag undrar nu. Är det rätt att sätta en gräns på 83% för VG eller skall den generellt vara på 75%? Fast egentligen undrar jag VARFÖR I H-E DU INTE KUNDE GE MIG 15 I STÄLLET FÖR 14!!!




Läs även andra intressanta åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Bara jag

SÅ TRIST!

2008-08-22 @ 16:08:12
Postat av: TheBat

Ja, det är så det känns. Aldrig roligt att ligga på gränsen men tyvärr allt för vanligt.

2008-08-23 @ 14:45:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0