Förlåt! Annika Lantz

Jag och dottern, 12 år, står i kön till kassan i den lokala livsmedelsbutiken, ICA Sävja. Hon har blicken på bilagorna och så fastnar hon med blicken, vrider lite på huvudet och ser nollställd ut.

-Pappa......Är det där en man eller kvinna? frågar hon och nickar mot Expressens korsordsbilaga?

Jag lutar mig framåt och ser att det är.....Annika Lantz som ligger där utvikt (nej inte naken) och jag svarar dottern att det är en kvinna. Dottern ser ännu mer förbryllad ut;

- Ibland klär ju killar ut sig till tjejer..och kolla, hon har ju hår under armarna!
- Ja, vad är det med det då? (säger jag mest för att kolla reaktionen).
- Åhhh, svarar hon med ett gny och visar sitt ogillande med en grimage.
- Kan inte tjejer ha hår under armarna? frågar jag pedagogiskt.
- Jo...nej...men...äsch kolla ansiktet då, hon ser ju ut som en kille.
- Haha, ja det gör hon kanske. Hon är komiker, avslutar jag.
-Förstår det, säger min dotter och går bort till videoavdelningen i stället.


En parantes. Annika och jag fyller år på samma dag, 9 mars.

(Bildkälla: Teflonminne )


Läs även andra intressanta åsikter om , , , , , , ,



Kommentarer
Postat av: Annika Lantz

Jag och din dotter är så lika! Jag har alltid hävdat att jag ser ut som en man när jag är tv-sminkad, och det är jag på den där bilden! Men hälsa henne att brudar också kan ha hår under armarna, och upplys henne gärna om att jag rent medicinskt är kvinna, men att jag ofta känner mig som det jag kallar "tredje könet", varken kvinna eller man utan nånting däremellan.

Annika L

2008-08-28 @ 17:24:56
Postat av: TheBat

Tack för Din "replik" och det skall jag visst hälsa henne. Min målsättning är att leda henne in på vägar där förutfattade meningar inte styr hennes normer. Inte alltid så lätt då, redan en 12-årig tjej, dagligen blir bombaderad med "hur det skall vara". Själv googlade jag runt för att finna en passande bild till mitt inlägg men fann bara bilder på kvinnan Annika Lantz ;)

2008-09-18 @ 01:46:07
URL: http://thebat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0