Dagens reflektion - "Nextopia"

Läste en artikel på Aftonbladet om "Nextopia", en bok skriven av Micael Dahlén, professor i ekonomi vid Handelshöskolan i Stockholm. Fenomenet att vi hela tiden går och längtar efter nåt annat och inte lever i nuet. Tror det ligger en hel del i det här och att det är anledningarna till att många människor kommer in i en dejtingruljans som inte ser någon ände eller att förhållande spricker till höger och vänster.

Jag diskuterade så sent som idag med en vän om just detta och att jag får för mig att den explosiva tillgängligheten på allt gör att vi inte värdesätter det vi har utan i stället för att t.ex. kämpa för ett förhållande så tänker man; "..äsch, jag kan alltid finna någon bättre eller annan på nätet i morgon". Med andra ord så lägger man inte ner hela sin själ i t.ex. en dejt utan en del av sig själv är redan på väg till nästa dejt. Detta medför att tillvaron inte blir så stressad som vetenskapen vill göra gällande för det finns alltid ett alternativ till nuet. Detta alternativ känns oftast bättre eftersom det finns där som en längtan och inte som ett tillstånd av verklighet.

Det samma är det med jobbet som hela tiden omprövas. Det finns alltid en karriärstege i fantasin och innan man fattat innebörden av att hoppa runt sitter man kanske där till slut utan något alls eftersom "sist in-först ut" gäller.

Ännu en gång är det lite fråga om egoism och lättja som kryddas av brist på respekt för de andra man möter på vägen.Vi är på väg att skapa mänskliga robotar som till slut styrs av så mycket suktan efter något annat att det inre maskineriet till slut blir en omedveten del av det som en gång var levande och skiljde människan från djuriskt beteende byggt på instinkter.

Vad som behövs är att vi sätter oss ner och trivs med vår situation och ser möjligheterna i nuet. Att vi inser att ingenting är fullkomligt utan motgångarna kommer vare sig man väljer dagens meny eller morgondagens som till mycket enbart består av en längtan efter mer. Detta "mer" som paradoxalt göms i nuet av just samma längtan.

Läs mer om Nextopia på Aftonbladet.se

Läs även andra intressanta åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Snorkfröken

Ojdå, jag hade varken läst artikeln eller ditt blogginlägg innan jag skrev på min blogg alldeles nyss. Mina reflektioner är nåt jag funderat på ibland bara och kommit till samma slutsats.

Mysko att komma in här och läsa om exakt samma sak.

2008-11-20 @ 23:57:14
Postat av: TheBat

Kanske är det ett tecken på att allt är så uppenbart och synligt för en del men osynligt för de flesta. Du är en klarsynt kvinna som vanligt. Själv kisar jag nog bara.....

2008-11-21 @ 00:12:16
Postat av: Fredrik A. Renström

Längden på våra relationer tycks följa tempot i musiken.



I den klassiska musikens tidevarv varade relationerna länge, liksom symfonierna. Sedan kom rock n' roll och tempot trissades upp, även i relationerna. Så småningom följdes detta av MTV-klippen i musiken och i relationerna för att nu stegrats till Rap, Hip Hop och Techno.



Vad blir nästa steg? En återgång till den klassiska musiken? Skulle inte tro det!

2008-11-22 @ 02:20:46
URL: http://visingelforaldrar2.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0