Dagens reflektion - New balls

Egentligen har jag inte så mycket att säga om det här. (troligtvis kommer inlägget ändå innehålla en massa tyckande om jag känner mig själv rätt) Jag vet inte vad jag skall tycka eller hur jag skall reagera? Jag skulle inte tacka nej om jag blev bjuden och vänskapen skulle inte äventyras. Men här har man verkligen ställt allt på sin spets och syftet är ju troligtvis publicitet och att göra sig känd genom att skapa debatt. Jag anser dock att alla får ha sin läggning och sin kärlek men samtidigt ber jag om att få ha mina känslor i fred och att man accepterar dem som kanske inte är lika överväldigade. Problemet är ju ofta att den ena parten inte accepterar den andres tankebanor. Den egna tanken anses alltid rätt i en argumentering och andras klandrar man hejdlöst med diverse okvädesord. Men om man vill, när det gäller värderingar, att den egna tanken skall accepteras bör man acceptera andras såsom likvärdig.

Ett av de största problemen inom värdeteorin är just om man kan tala om rätt eller fel. Men i stort säger det ju sig själv. Om jag gillar ärtsoppa och tycker att det är gott tycker jag ju samtidigt att det är okej. Om jag däremot inte tycker om ärtsoppa så tycker jag ju att det är inte gott, men jag kan ändå tycka att det är okej för andra. Det vore absurt att anse, att så länge jag inte gillar det så är det fel av andra att gilla det. Det kan bara vara fråga om en värdering och alla får ha sin. Det finns de som skulle kunna, och vill, argumentera utifrån att man är "knäpp" om man inte gillar ärtsoppa och de har för mig samma status som de som säger antingen att homosexualitet är fel eller som de som inte accepterar hetrosexuellas ifrågasättande. Det är än så länge bara fråga om värderingar och bara för att det är lagstadgat eller inte behöver det inte vara moraliskt eller omoraliskt. Var skall vi i så fall placera bisexuella? Som en medelväg och det "mest rätta"? Är det majoritet som skall avgöra? Kan inte tänka mig det, i så fall får vi ändra på en himla massa. Föreslår att vi låter var och en tycka som de vill utifrån att man önskar att de skall låta en själv tycka som man vill.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Förstod inte hur du fick in "björn" och "borg" i det hela?



I övrigt tycker jag att människor ska få ha sin privata kärlek/sexualitet ifred så länge den inte skadar tredje part (ex. barn) eller djur, minderårig eller på annat sätt är otillräknelig (ex. omyndig).

2008-11-25 @ 19:40:57
Postat av: TheBat

Förstår inte varför man väljer att vara anonym så fort det gäller känsliga frågor ;) Filmen kommer från Björn Borg är en reklam för "Love for All"

2008-11-25 @ 20:43:06
Postat av: Fredrik A. Renström

Det var jag som av misstag lämnat en anonym kommentar. Det var aldrig min avsikt.

2008-11-26 @ 19:03:54
URL: http://visingelforaldrar2.blogg.se/
Postat av: TheBat

Förstod jag gott och väl ;)

2008-11-26 @ 20:20:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0