Tenta i värdeteori

I morgon mellan 9-12 är det dags för tentan i värdeteori, även kallat metaetik. Det innebär att man filosoferar om man kan ha samma kunskap om och i värdeegenskaper, värdeomdömen och värdesatser som i frågor med empirisk och naturliga frågor. Om jag t.ex. säger att någonting är "gott" uttrycker jag då något som kan vara sant eller falskt? Vad är det jag menar med att säga att något är "gott"? Hur skall detta tolkas och kan det ha samma innebörd som att "boken är gul"?

Man skiljer man främst på tre områden; Semantisk värdeteori (vad vi menar och om det är sant eller falsk), Ontologisk värdeteori (om värden existerar eller inte och om de är objektiva och Epistelmologisk värdeteori (kan vi ha kunskap om värden)

Huvudteorierna inom den Semantiska värdeteorin är; Värdeobjektivism, Värdenaturalism och Värdeemotivism. Man kan snabbt skilja dem åt genom att Objektivism omfattar att det finns värdeegenskaper men antingen objektiva eller inte, Naturalism är att värdeegenskaper kan jämföras med empiriska och naturliga saker och Emotivism innebär att det finns inga värdeegenskaper utan allt handlar om attityder och sanningsfrågan är därför irrelevant.

Det är ett intressant ämne som skapar stor och bred diskussion. Tyvärr är det svårt att greppa och just nu känner jag att det inte finns mycket till god grund, utan enbart en massa hum hum. Men det kanske visar sig att hum hum räcker och att det är det översiktliga taxonomiska som är målet. Där känner jag mig säker. I alla fall idag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Fredrik A. Renström

Lycka till på tentan! :-)

2008-11-03 @ 00:46:39
URL: http://visingelforaldrar2.blogg.se/
Postat av: TheBat

Tack! Det kändes inte helt omöjligt att lyckas med ett godkännande men jag har lärt mig att "tänka smått" tills resultatet visar sig.

2008-11-03 @ 16:36:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0