Sova skönt är gratis

Nyss hemkommen från födelsedagskalas hos min dotters mormor (som för övrigt presenterade sig som min svärmor när hon ringde till butiken där jag jobbar och beställde festmaten. Intressant fenomen då det var åtta år sen som hennes dotter och jag separerade :) Vi åt självklart gott och vad är enklare än att köpa presenter till en mormor. På önskelistan stod: äggskivare, kylskåpsmagnet och en ny orkidée. Slog på stort och köpte rubbet.

Som vanligt när vi besöker mormor så blir jag av med dottern och får åka ensam hem. Några utav gästerna var en grekisk familj som har en dotter i min dotters ålder och de brukar umgås. När vi ätit gott i ett par timmar och pratat en stund så bröt den grekiska familjen upp och bagav sig hemåt. En timme senare ringer de och frågar om min dotter vill följa med dem på restaurang! Fick känslan av att de inte gör annat än att äta.

Sitter och bläddrar i gårdagens Aftonbladet och ser en artikel om att sova bättre på billiga bäddar. Ibland blir man förvånad över vetenskapen och vad som tar oss framåt. Citat: "Ju dyrare säng - desto bättre sömn? Nej, säger forskarna. - Det finns inga vetenskapliga belägg för det, säger Torbjörn Åkerstedt, professor och sömnexpert" Det skulle till och med jag kunna tala om. Däremot vet jag att det finns de som sover bättre när de har sina pengar i madrassen än någon annanstans. Den bästa sömnen som jag haft i hela mitt liv var när jag låg i lumpen. Man kunde somna på två sekunder och oftast på underlag som inte kunde anses vara av det dyrare slaget. I övrigt ger dock artikeln en bra insikt i vad som kanske behövs för att du skall sova bättre. Läs den här

Några råd för att sova gott - gratis:

  • Sov svalt. Ha inte mer än 18 grader i rummet - och mörklägg ordentligt.
  • Motionera regelbundet. Du blir fysiskt trött och lugnande ämnen produceras i kroppen.
  • Lägg dig inte hungrig - men ät heller inte för sent på kvällen.
  • Skapa rutiner. Gå i säng och vakna på speciella tider.
  • Varva ned. Undvik saker som innebär mental eller fysisk stress precis innan du skall sova.
  • Ljus. Gå ut på dagen så håller du din biologiska klocka i gång.
  • Undvik koffein. Låt bli kaffe och te, som stimulerar hjärnans vakenhetscentrum.
Källa: Tidningen Filter (genom Aftonbladet, pappersupplaga, 19 september 2008, sid 12)
Mer om sömn hittar ni genom att följa länken till bildkällan: Health Encyclopedia

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Fredrik A. Renström

Jag har ett kompletterande tips. Också det gratis!



Var sömnig när du lägger dig! ;-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0