Nixons fall i utbildningssyfte

Fick precis ett mail om en förhandsvisning av filmen "Frost/Nixon" exklusivt för oss studenter inom journalistik och media & kommunikation. Känns oerhört inspirerande.

"Måndag 2/2 2009, Filmhuset,

EXKLUSIV FÖRHANDSVISNING AV DEN PRISBELÖNTA FILMEN ”FROST/NIXON” - MED EFTERFÖLJANDE DISKUSSION OM FILMEN SAMT JOURNALISTISKT ARBETE

E.F.(redaktionschef SVT24 Direkt) inleder efter filmen en diskussion kring journalistiskt arbete och filmen som av United International Pictures beskrivs enligt:

  • "Sommaren 1977 lockade tv-intervjun mellan David Frost och Richard Nixon fler tittare än som någonsin tidigare sett ett nyhetsprogram. Mer än 45 miljoner hade bänkat sig framför tv-apparaterna för att få en glimt av sin f.d befälhavare och president. En man som tvingats lämna sitt ämbete efter grova anklagelser om maktmissbruk. Under fyra kvällar satt Nixon och utfrågaren Frost mitt emot varandra som två sparringpartners i en verbal boxningsmatch. Två män med allt att bevisa och med vetskapen om att endast en av dem kunde gå segrande ur kampen. Deras numera legendariska konfrontation kom att revolutionera intervjutekniken, förändra bilden av politiker och locka fram ett erkännande som inte bara skakade människor världen över, utan möjligen också Nixon själv. Nu överför den Oscarbelönade regissören RON HOWARD (”A Beautiful Mind”, ”Cinderella Man”, ”Apollo 13”), denna gastkramande duell till vita duken i en gripande dramatisering av hela händelseförloppet. Teater- och filmanusförfattaren PETER MORGAN (”The Queen”, ”The Last King of Scotland”) har skrivit manus. I rollen som Richard Nixon ser vi FRANK LANGELLA (”Good Night, Good Luck”) och David Frost spelas av MICHAEL SHEEN (”The Queen”).""
Nu får jag en anledning att åka till Stockholm även på måndag. Nämen, vad säger jag? Som om jag inte redan har en anledning :) Jag menar ju givetvis att jag får dubbel anledning, extra anledning, ytterligare anledning etc....

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0