Uppsala buss och restaurang praxis

Det här gäller busschaufförer som av en eller annan anledning åker med bussen (det kan vara till garaget, till annan tur eller bara hem) Att de är chaufförer syns ju på deras uniformer och att deras kassa ibland hänger över axeln. När de kliver på kommer de aldrig längre än till kortläsaren och där stannar de. Därefter snackar de oavbrutet med den som kör bussen tills det att de kliver av. Jag lyfter på blicken och noterar texten "Samtal med föraren förbjudet under körning" sänker blicken 5 cm och ser ytterligare en skylt med samma text! Om jag skulle ställa mig där framme och snacka hela vägen för att jag känner mig ensam eller glatt social skulle jag bli anmodad till min plats (helt korrekt) Men är risken för olycka och bristande uppmärksamhet mindre om de båda som samtalar är chaufförer? Borde inte vederbörande föregå med så kallat "gott exempel"?
Självklart har jag suttit där och tänkt; "Nä, nu skall jag går fram och fråga vad som står på skylten". Man vill ju liksom få reda på vad de eventuellt svarar och hur de tar sig ur situationen men (som Tony Irwing skulle ha sagt) så sitter man snällt kvar. Man vill inte ställa till en scen. Jo det vill man egentligen men man vill inte bli stämplad som en besserwisser eller "grinig gubbe".

För övrigt har jag börjat notera en sak till. En del personal serverar maten och säger sen; -Hoppas det smakar bra! Min undran blir då; Varför hoppas ni det? Vad har ni gjort med maten? Brukar den inte smaka bra? Är du skeptisk mot det som du serverar? Nej, snälla, önska mig gärna smaklig måltid och låt mig inte få tron att jag kanske kommer att må illa när jag ätit.
Bildkälla buss: NTF Uppsala
Bildkälla restaurant: Hell's Kitchen (Fox Broadcasting Company)
Läs även andra bloggares åsikter om uppsala, buss, lokaltrafik, chaufför, varningstext, olyckor, hell's kitchen, servitör, servitris, mat, restaurant, restaurang, servering, katalin
Kommentarer
Trackback