Går livet att köpa?



Men Tomas. Kommer Du ihåg bilderna från Vietnam? Soldaten som sätter revolvern till en människas tinning och trycker av. Allt visas i tv. Eller under andra världskrigets koncentrationsläger. Om dessa människor, mannen med revolvern mot sin tinning eller den polska medborgaren som var på väg in i gaskammaren, om dessa människor vände sig om sa: Du får en miljon om jag får leva vidare och så sker. Har inte dessa köpt livet då?

I övrigt har Du så rätt i denna modebloggarens värld. Frågan är om merparten håller med?

Gillar Tomas Di Levas musik och i slutet av oktober kommer han till Uppsala. Tror jag skall göra honom sällskap. Vi är båda blommor i ett förgiftat universum.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Fredrik A. Renström

Jag gillar också DiLeva.



Vet inte riktigt varför.



Det är knappast rösten eller utseendet som tilltalar, ganska sällan melodierna heller. Några är dock riktigt bra.



Huruvida livet går att köpa besvaras med ett självklart JA !



Många är säkert de som tex. köpt organ för att överleva.



I övrigt anser jag att Malmö FF ska byta ordförande.



Förmodligen är det hans genuina originalitet, utanförskap och kämpande mot alla odds som jag gillar. Han är ett sorts svensk "Paul Pott". De som slår ur underläge får ofta mina sympatier. DiLeva är en sådan.

Postat av: TheBat

Med tanke på MFF:s säsong är inte ordförande den enda man borde byta ut. Eller är det han du kallar för en svensk "Paul Pott"? ;)

2008-09-21 @ 02:39:35
URL: http://thebat.blogg.se/
Postat av: Fredrik A. Renström

Texten blev lite omkastad. Meningen om MFF ska ligga sist.



Mao är det DiLeva jag jämför med Paul Pott, vad gäller utanförskapet och kämpandet mot alla odds.

Postat av: Snorkfröken.

Som gammal bekanting till DiLeva kan jag bara känna sympati.

Människor med intregitet och passion för det de sysslar med är värda all respekt.

Dessutom är hans nästintill naiva kärleksbudskap något helt unikt bland dagens plastikopererade, pengahungriga befolkning.

Att livet kan köpas för pengar är dock en annan, strikt vetenskaplig fråga.

Det kommer mer och mer forskningsresultat på att rika människor upplever högre välbefinnande, överlever svåra sjukdomar i högre grad än fattiga och har på alla plan större socialt nätverk, upplever mera livskvalitet och har lättare att tackla livskriser; dvs högre grad av KASAM.

Men allt är ju också relativt, var går gränsen för att räknas som rik tex?

I Sverige är vi ju alla enormt rika om man jämför globalt sett, även om forskningen jag skrev om gäller just de som anses rika just i Sverige.

Tjingeling!

2008-09-23 @ 22:25:33
Postat av: TheBat

Ja, en fråga om personlig åsikt och värdering. Om man anser att livet går att köpas så gör det säkert det för den personen. Det ligger i värderingen av vad som räknas till "liv" och kanske inte alltid förstås av någon som värderar livet annorlunda. Däremot i den frågeställning som jag ställde så blir svaret nej när jag funderat. Där går livet bara att köpa om någon tillmötesgår mig. Med andra ord livet går inte att köpa om inte någon vill ta emot pengarna (eller vad jag nu erbjuder).

2008-09-26 @ 01:03:11
URL: http://thebat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0