Kvällen igår, del 2, Gayskräck


Det blev inte riktigt som jag hade önskat mig igår. Jag ville ju att vi skulle gå till Blue Moon Bar efter uppvärmningen på O'Learys. När vi började prata om det så var resonemanget som vanligt:
- Följer alla med till Flurran sen?
Jag frågade om man inte kunde tänka sig Blue Moon Bar som faktiskt ligger mitt emot på andra sidan gatan?
- Öhh, sure,
svarade många.
- Blue Oyster Bar!
och relaterade till den kända gaybaren i filmen Polisskolan 1. Jag berättade att Fantastic Four skulle vara där men kände att jag jobbade i motvind. Man hade redan satt stämpeln på stället och en del trodde att det var för att Charlott Pirelli!? hade varit där när de öppnade. Är det så att schlagerdrottningar ( och kungar för den delen ) förknippas till 100 % med gaykulturen nu? Är det likadant med melodifestivalen?

Nåja, min undran är faktiskt om Blue Moon Bar ÄR lite av ett gaytillhåll? Tror jag noterade att Blue Moon Bar i Stockholm var representerat under Pride festivalen. Om så skulle vara fallet så tror jag kanske att man får problem i det långa loppet. Tror inte Uppsala är redo för detta (inte med den stora lokalen, hyran och det antal gäster som behövs). Men jag hoppas att jag har fel och att allt bara är ett missförstånd byggda på fördomar. Med missförstånd menar jag inte att det inte får vara en gaybar. Det får det visst. Men jag tror inte att de i så fall enbart vänder sig till gay utan till en bredare publik.

Samtidigt kan ett missförstånd innebära att heterosexuella drar en gräns och inte tror sig passa in. Den moderna människan vet dock att heterosexuella och homosexuella människan går oftast väldigt bra ihop. En liten känga till tjejerna dock som oftast tycker det är roligt att anspela på sin homosexualitet för att "reta" och förlöjliga upphetsade heterosexuella killar. Gaykillar däremot är dock oftast ett föredöme och otroligt sympatiska. Vem skulle inte älska att få en dag tillsammans med Fab5-gänget. Snacka om härliga typer.

En nyårsafton jag minns mycket väl, var för ett par år sedan och var tillsammans med flertalet gaykillar. Vi var kanske 15 personer varav 6-7 av gästerna var gay. Det var en alldeles fantastisk nyårsafton, om dock annorlunda. Den doftade klart glamour och det omfattade både maten, inredningen och samtalen. Det hela kryddades av att vi tillbringade natten i en lägenhet som ligger högst belägen i hela Stockholm och utsikten var fantastisk. Vi såg varenda fyrverkeri i hela Stockholm från ett stort panoramafönster och balkongen. En av gästerna fick ett samtal strax efter midnatt och när han la på så hälsade han från Bill Gates!!

Jodå, glamour var namnet. Vad som däremot var mindre lyckat var att en av gästerna fattade tycke för mig (hans partner var killen som fick samtal från Bill Gates) Jag hade blivit förvarnad av värdinnan som visste om hans tycke för mig. Men när jag och han hamnade ensamma på balkongen kändes inte situationen helt bekväm. Mycket beroende på att jag genom glasfönsterna kunde se hans partner men även för faktumet att det blir lite speciellt för en heterokille att hamna i en situation där det blir avvaktande, lite spännande tyst och där man försöker finna rätt ord att säga i en situation som det inte finns någon som helst rutin av därför att den andre är gay. Det hela löste sig dock "smärtfritt" men visst fick han en bamsekram innan vi skiljdes senare när partyt var över. Har inga problem med det. Lite tack skulle han ju ha. Inte varje dag man får höra att man är en vacker person och gör en underbar pannacotta! ;)


(Bildkälla: Pouet.net)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Fredrik A. Renström

Återigen en briljant analys i din blogg. :-)



Skulle själv vara tveksam till att använda mina surt förvärvade "gå-ut-pengar" till ett etablissemang som jag inte i förväg vet om det är fågel eller fisk. Tänk om det inte finns hetro-tjejer där? Då har jag förspillt min lilla "gå-ut-tid" på någonting som jag inte har intresse för.



2008-09-29 @ 11:40:03
URL: http://visingelforaldrar2.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0