Inför påsken

Jag och lilla B spenderade idag en dag på storstadens gator. Tisdagen har blivit tradition att tillbringa som Stockholmsfamilj och efter det att isprinsessan gått till sitt arbete och lilla B vaknat till liv (hon satt och bloggade till 00.30) så avverkade vi meter för meter från Birger Jarlsgatan till Centralen.

Först tunnelbana till T-centralen och sen promenad till Gallerian via "plattan". Lilla B såg helt lyrisk ut och hon har svårt att bärga sig till hösten då vi blivit huvudstadsbor. (Lilla B skall förresten gå i en skola där hon blivit antagen till deras "bild och drama profil"). Vi fikade på Wayne´s Coffee (så stora B fick sin soyalatte) och där studerade vi ingående den spettekaka vi inhandlat (efter rykte) på NK. Det fanns rent utav ett helt hav av spettekaka här. Passade på att studera och drägla över de chokladkonstruerade påskägg som fanns på NK. Allt från 160:- till över 500:- för ett ägg.

Ytterligare butiker som fick besök (i jakten på äggstuff) var Lindts fina försäljningsmonter inne på centralstationen, HM i Gallerian, Stockhome (i Uppsala), Claes Ohlsson och ICA. Sen bar det hem. På långfredagen blir det dagskryssning till Åland från Kapellskär och på påskafton beger vi oss ut till landet i tre dagar.

Nu skall jag steka strömming, fixa hemlagad mos (av vanlig och sötpotatis) och väcka lilla B. Sen blir det det inspelade avsnittet från igår av "LOST".

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Kraka

Åh, spettekaka! Och memma! Det måste jag köpa... Har nästan glömt att det är påsk fastän jag blir påmind varje dag. Önskar dig en glad påsk!

2009-04-08 @ 22:06:38
URL: http://kraka.moah.se
Postat av: Anonym

Det heter inte spettekaka. Det heter spettkaka och det är också så det ska uttalas. Att lägga dit ett e mellan spett och kaka är ett påfund av icke skåningar.



2009-04-08 @ 22:26:21
Postat av: TheBat

Född i Hälsingborg som nu stavas med e och sa spiddekaga när jag växte upp. Så sent som igår sa jag till min vackrare hälft att det heter egentligen spettkaka (som från början trodde att det stavades med ä). Trots ett tillagt extra e komme vi att njuta av produkten ;)

2009-04-08 @ 23:12:03
Postat av: TheBat

Kraka: Tack! Det samma till dig :)

2009-04-08 @ 23:14:00
Postat av: Anonym

Bra - njut av läckerheten även med tillägg av bokstaven e :-)



Att säga och skriva spiddekaga godkännes.



"ordmärkartanten"

2009-04-09 @ 19:19:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0