Dagens test - ateist eller agnostiker

Gjorde precis en test för att bekräfta min (icke) tro:

"Ateismtest Du är 78.3 % ateist. Du är agnostiker med dragning åt det ateistiska. Du borde tänka på att bara för att något kan låta otroligt eller till och med löjligt behöver det inte betyda att det inte är sant.

Disclaimer: Inga garantier kan lämnas för att detta test visar exakt rätt resultat, eftersom endast ett urval av de runt 330 miljoner olika gudar som finns tas upp här. Du kan mycket väl vara mer eller mindre ateistisk än det värde som anges. "

Gör testet om Du känner för det. Tänk dock bara på vad frågorna säger.

Varför gjorde jag detta test då? Jag hamnade på det av en slump nu när jag sitter och skriver hemtenta i religionsfilosofi.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Singelpappan

Tyvärr för mig så säger testen att:



Du är 95 % ateist. Du är nästan helt ateist. Att bara tro på några få gudar kan kanske liknas vid att lägga alla sina ägg i samma korg. Tänk om det visar sig att just den eller de gudar du tror på inte finns. De som du får stå till svars inför kanske inte är speciellt förlåtande.



PS

Du har mail

Postat av: TheBat

Blev snarare förvånad över mitt eget resultat :)



PS

Du har svar :)

2008-12-28 @ 18:43:47
Postat av: Snorkfröken

Jag är 100% ateist, men det visste jag redan tack o lov =)

2008-12-28 @ 19:15:30
Postat av: TheBat

Eftersom jag håller på med vetenskap vill jag personligen bara hålla mig säker i det som går att bevisa till 100%. Allt annat låter jag faktiskt vara öppet. Känns sunt för mig :) Trodde själv att jag var ateist från början men insåg skillnaden.

2008-12-28 @ 19:25:23
Postat av: Snorkfröken.

Jag håller ju också på med vetenskap så jag förstår hur du tänker. Men för mig behövs bevis på att saker funkarinnan jag litar på det, istället för ditt mera öppna tänk.

Visst, jag blir gärna troende den dagen gud bevisar för mig att han finns (på ett sånt sätt så JAG tror det, borde ju inte va så svårt om han nu kan så mycket)

Sen kan jag tycka att det finns mycket bra med religion såklart, så länge folk är lyckliga med sin tro så är det en bra grej.

Däremot finns ju massor att ha åsikter om, men det är en anna´n sak.

2008-12-28 @ 20:30:26
Postat av: TheBat

Du har helt rätt. Och det är ju många gånger så här det fungerar i "tvistefrågor". Men lite av ateist är Du allt, i och med din mening; "Visst, jag blir gärna troende den dagen gud bevisar för mig att han finns (på ett sånt sätt så JAG tror det.....])". Det är ju så en agnostiker menar. OM det blir bevisat, men det blir det ju aldrig och därför lämnar jag det bara öppet. Men visst är jag mer ateist än agnostiker.

2008-12-29 @ 00:29:53
Postat av: Snorkfröken.

Förlåt, jag vill inte verka mera besserwisser än jag är men det finns två (egentlogen flera ändå) former av ateism.

Mjuk ateism, som inte är nåt ställningstagande utan bara en frånvaro av gudstro hos individen.

Hård ateism, som mera markant protesterar mot all form av religion och fördömer religionsutövande även hos andra.

Jag tycker själv att jag tullhör den mjuka kategorin eftersom jag är pragmatisk med det mesta.

Jag bara inte tror själv, sen får andra göra hur de vill.

Observera att mjuk ateism INTE är en tro eller något aktivt ställningstagande utan bara en frånvaro av tro (ja, du fattar skillnaden)

Agnostiker däremot, tänker som du, att de inte säger hundraprocent nej till något.

Det jag skrev att jag skulle bli troende den dagen gud bevisar sin existens kanske kan tolkas som jag är agnostiker men var mera ett statement att så aldrig kommer ske för jag vet att gud inte finns.

Jag hängde mycket på forum förut och diskuterade religion så det är därför jag blir lite såhära. ;-)

2008-12-29 @ 01:04:51
Postat av: Snorkfröken.

Ursäkta stavfelen, jag är sjuk (skyller vi på)

2008-12-29 @ 01:09:26
Postat av: TheBat

Du behöver aldrig be om ursäkt för att säga Ditt ;) Eftersom det här med ateism och agnostiker är väldigt filosofiskt så finns det flera former av de båda. Vad som är intressant är det besked Du fick vid testet. Att inte tro betyder att "brinna i helvetet". Det är ungefär som med queer-rörelsen. Att inte gilla det innebär att vara omänsklig!? Att tycka man/kvinna är det rätta fördöms av rörelsen. Att inte tro på Gud fördöms av de troende. Troligtvis ses vi alla, på ett eller annat sätt, vid helvetesbålet ;)

2008-12-29 @ 18:59:00
Postat av: TheBat

Jag ser ju nu att jag skrev fel i min kommentar 2008-12-29 @ 00:29:53. Det står; "Men lite av ateist är Du allt,....." Självklart skall det vara; "Men lite av agnostiker är Du allt,....." :)

2008-12-29 @ 19:07:11
Postat av: Snorkfröken

Jag tog det där om att brinna i helvetet som ett skämt eftersom jag såg att sajten var mot religion.

Därav testet som går ut på att bevisa för de tokreligiösa att hur mkt man än tror på EN gud så är man ateist eftersom man förnekar de andra.

Men...jag kan ha fattat fel också.

Att någon tokreligiös skulle säga och mena att jag är satans verktyg, att jag är besatt av demoner osv (vilket ofta hände när jag debatterade på religionsforum) ser jag inte på samma sätt som de exempel du tar upp.

Att vuxna människor tror på demoner och fan och hans faster är skrattretande och där argumenten tar vid tar glåporden vid.

Jag noterade också att vegetarianer är ett fanstyg enligt bibeln =)

2008-12-29 @ 20:20:37
Postat av: Kraka

Jag gjorde också det där testet och blev närmare 80% ateist. Man blir ateist i testet om man inte tror på alla gudar de presenterar. Det räcker liksom inte att tro på Gud och Jesus. :-)

Får jag bestämma själv så är jag 100% troende.

2009-01-05 @ 11:35:10
URL: http://kraka.moah.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0