Intuition kan förklaras

Intuition är inget hokus pokus. Vår hjärna har ett omedvetet system för att ta emot och analysera sinnesintryck. Det konstateras i en ny avhandling. Intuition var viktig del av Ingemar Stenmarks åkning. "Mina ben tänker fortare än jag," var hans egen förklaring till att han ofta gjorde rätt sak på rätt ställe.

Träning ger färdighet. Det är vad vi alla fått lära oss. Men vad är det som händer egentligen när en person går från att vara kunnig till att bli expert? Den frågan ställde sig Lars-Erik Björklund vid Linköpings universitet.

- Någonstans på vägen slår det över, säger han till Ny Teknik. Frågan är bara vad som ligger bakom.

Blixtsnabbt system

Efter att ha gjort en forskningsöversikt om vad som skrivits om hjärnan, inlärning och så kallad erfarenhetsbaserad kunskap hittade han svaret bland nya rön inom neurologin: Vi människor har helt enkelt två system för att ta emot och analysera sinnesintryck – ett medvetet och ett omedvetet.

Det är när det senare är i farten som vi talar om intuition; att ”veta” vad som ska hända eller att göra rätt sak i en kritisk situation. I det minnet finns också utfallet lagrat; gick det bra eller dåligt när jag gjorde på ett visst sätt.

- Det omedvetna systemet är blixtrande snabbt med ett eget signalsystem, säger Lars-Erik Björklund. Här lagras minnen av dofter, gester och kombinationer av intryck som är svåra att beskriva.

Erfarenhet viktigt

Men det är inget minne vi kan leta i. Det aktiveras bara när vi återupplever en situation. Och det behöver byggas upp med sinnesintryck, för här lagras bara minnen som berör oss.

- Det krävs engagemang för att bygga erfarenhet, konstaterar Lars-Erik Björklund.

Han menare att vi aldrig kan läsa eller räkna oss till alla de kunskaper och förmågor vi behöver i yrkeslivet. Vi behöver praktisk erfarenhet också.

- Vi behöver lära oss att se när lödtennet är tillräckligt varmt för att löda, hur det låter när en motor inte fungerar som den eller hur färgen på en färdiggräddad bulle ser ut.

Hans doktorsavhandling har nu väckt intresse hos, Totalförsvarets forskningsinstitut , FOI, och Väg- och trafikinstitutet, VTI.

Läs även: Hon leder forskning med intuition, Intuition viktig att lita på

(Texten är i sin helhet hämtad från nyteknik.se)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Bara jag

Intuition....jag brukar nog lita på min intuition och den är nästan alltid rätt. Känns något inte bra så gör jag det inte.



2008-11-10 @ 20:27:58
Postat av: TheBat

Lite lustigt är det att det ofta förknippas med negativa tankar. Ungefär som med ensamhet :)

2008-11-10 @ 20:39:45
Postat av: Fredrik A. Renström

Jag är lite tudelad inför min egen intuition.



Känns det bra så gör jag det!



Känns det inte bra så gör jag det i alla fall!



Kan man säga att min intuition är 50%?

2008-11-10 @ 21:15:57
URL: http://visingelforaldrar2.blogg.se/
Postat av: TheBat

Min fråga blir ju då; Varför gör du saker som INTE känns bra? Är det i så fall en intuition att din intuition kanske inte stämmer? :)

2008-11-10 @ 23:13:52
Postat av: Snorkfröken

Jag blir lite förvånad över att det är en ny avhandling.

Under min utbildning fick vi ofta höra att en sjuksköterskas viktigaste verktyg är intuitionen.

Det stämmer också. Jag använder min intuition dagligen i mitt jobb och jag skulle kunna säga att alla som är profesionella i vården är de som använder sin intuition mest när det gäller att ställa diagnoser och vårda människor. Säkert gäller det alla som arbetar med människor.

Visst kan man öva upp sin intuition, men man måste lita på sig själv och vara lyhörd inför andra.

2008-11-11 @ 00:36:04
Postat av: TheBat

Fenomenet intuition har figurerat t.ex. i filosofin under flera hundra år. Det kommer ständigt nya avhandlingar och vi har inte sett den sista än. Just denna doktorsavhandling visade tydligen på korrelationen mellan "hjärnan, inlärning och så kallad erfarenhetsbaserad kunskap". När det gäller människor och liv förstår jag att ni måste lita på detta i förhållande till tid och erfarenhet.

2008-11-11 @ 00:54:44
Postat av: Fredrik A. Renström

Ibland gör jag saker eller fattar beslut som jag intuitivt känner är fel.



Varför undrar du?



Kanske för att det finns andra "krafter" som är starkare för stunden. Det kan vara allt från plikt, ansvar och viljan att undvika en konflikt till ren lättja, "strutsmentalitet" eller någon annan subjektiv nytta som dominerar.

2008-11-11 @ 16:08:43
URL: http://visingelforaldrar2.blogg.se/
Postat av: TheBat

Litade nyligen på min intuition och det visade sig att den stämde alldeles utmärkt :(

2008-11-11 @ 20:55:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0